Är det okej att ljuga?

Har man rätt att ljuga för att inte såra personer? Har man rätt att ljuga när man inte vill att folk ska veta sanningen? Har man rätt att ljuga bara för att man anser sig vara bättre än alla andra? 


Jag hatar folk som ljuger, oavsett anledning. Jag tycker inte att det är okej.  Varför ska man ljuga egentligen? Det skapar bara mer lögner och man sårar ju personer mer genom att ljuga.  Man tror sig att man kan lita på personerna omkring en och sen får man reda på att det de sa var lögn. Då känner man sig så sjukt oviktig och inte alls speciell. Även om sanningen kan göra ont är det bättre att få veta, än att leva på en lögn, för det är ju varken rätt mot en själv, eller den man ljuger för. Som jag nämnde tidigare tror jag att lögner föder mer lögner, om man väl ljugit en gång så blir det lättare att ljuga nästa gång och sen är man där, i den där onda cirkeln som inte går att ta sig ur. 


Till slut om man bara ljuger och ljuger kommer ju ingen kunna lita på en och där har man då förlorat en mycket viktig del av sig själv. Tilliten. För att inte känna att folk kan lita på en är jobbigt och man mår bara sämre inombords.  Så, det är aldrig okej att ljuga, vare sig mot andra eller mot sig själv. Så varför inte bara skippa lögnerna och stå för den man är och sina åsikter? Det vinner man på i längden, ärlighet varar som sagt längts. Sluta upp med allt skitsnack, du tjänar mer på det än något annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0